Han resonerar också kring åtgärder som borde vidtas, med anledning av rapporten, och slutligen nämndens uppdrag i stort. Mats är en engagerad Enköpingsbo som följer skolans utveckling, vilket vi tycker är positivt. Han delar också ofta med sig av sina åsikter i lokalpressen och i olika Facebookgrupper. Han har ibland en tendens att framställa skolans situation som sämre än vad den i verkligheten är, något som varken gagnar elever, lärare eller Enköping i stort. Vad vi förstår har Mats också nyligen träffat berörda rektorer och fick då säkert fick chans att framföra sina tankar kring skolans arbete.
Som politiker i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden (UAN) har vi utifrån vår tilldelade budget, kommunala och statliga målsättningar och lagstiftning att övervaka verksamheten inom utbildnings- och arbetsmarknadsområdena. Vår uppgift är dock inte att styra verksamheten på den detaljnivå som man kan få intrycket av att Mats förväntar sig.
Utöver de lagar som styr nämndens ansvarområde har kommunfullmäktige formulerat 20 mål i den långsiktiga strategiska planen 2020 – 2022, mål som är viktiga i den övergripande styrningen av den kommunala verksamheten. Ett av de mål som kanske berör UAN mest är att alla elever ska gå ut 9:e klass med gymnasiebehörighet. Det är då speciellt glädjande att en nyligen gjord sammanställning visar att antalet elever som lyckats med detta har ökat från 85 till 87 procent mellan åren 2019 och 2020.
För att de långsiktiga målen inom utbildningsområdet ska bli möjliga att uppfylla, krävs utöver skickligt utfört arbete av utbildningsförvaltningens lärare och övrig personal även samverkan med bland annat andra iblandade nämnder och förvaltningar, och inte minst föräldrar. Men dialog, öppenhet och transparens är också viktigt kring det som händer inom nämndens ansvarområde. Det betyder att vi naturligtvis berättar om framgångar som betygsutvecklingen, men även om det som är jobbigt för oss kommuninvånare. När det gäller just inspektionsrapporterna kommer vi som meddelats i ett tidigare insändarsvar säkerställa en transparant redovisning av framtida granskningsrapporter från skolinspektionen.