I Enköpings centrum finns numera inga p-platser som är gratis. Med p-skiva var det enkelt att parkera på dessa platser och det fungerade därför bra för alla.
Vi har uppmärksammat att många efter att gratisparkeringarna togs bort behöver hjälp för att kunna betala sin p-avgift via mobilen (appar eller sms) eller i parkeringsautomaterna. Detta uppleves som väldigt stressande och det kräver att någon finns i närheten som kan hjälpa till.
Har ansvariga för de ändrade parkeringsreglerna reflekterat över vilka som särskilt har behov av centralt belägna p-platser där det ska vara enkelt att betala p-avgiften? Har informationen om app- och sms-parkering på de nya skyltarna och placeringen av dessa stämts av med till exempel pensionärsorganisationerna?
De nya skyltarna med information och instruktioner om hur p-avgiften ska betalas med mobilen:
* Innehåller väldigt mycket text på liten yta
* Har en otroligt liten och därmed svårläst text
* Är placerade högt upp på stolparna
Alla har inte tillgång till smarta mobiler eller är ovana vid att använda appar och andra digitala tjänster som till exempel sms för att betala p-avgiften. Extra viktigt då med mycket tydliga och fullt läsbara instruktioner.
Många behöver även hjälp och stöd för betalning med bankkort i parkeringsautomaten. Det är mycket svårt att läsa och följa instruktionerna eftersom ljuset reflekteras i informationsfönstret. Dessutom blir det ofta en extra lång promenad, bilen – parkeringsautomaten tur och retur, vilket inte fungerar så bra för alla.
Visst vill väl ni politiker och tjänstemän med ansvar för centrumutvecklingen och parkeringsfrågor bidra med era beslut till att Enköpings centrum på ett enkelt och begripligt sätt ska vara tillgängligt för alla invånare, även de som kommer med bil? Det tycker vi innebär att också rätta till det som blivit fel och krångligt.
Stickgruppen i Enköpings Volontärförening