Förutom oljehamnen Stureterminalen stängdes fem oljefält och en processanläggning för naturgas, som står för 30 procent av Norges gasexport till Europa. Både Stureterminalen och gasanläggningen öppnades igen på eftermiddagen, enligt nyhetsbyrån NTB.

Åtta personer fick lindriga skador i olyckan, som skedde vid Stureterminalen utanför Bergen vid fyratiden natten till torsdagen.

Den norska fregatten Helge Ingstad, med 137 personer ombord, råkade värst ut av fartygen och tog in vatten genom ett hål i skrovet. Alla ombord, utom tio personer, evakuerades tidigt till ett annat fartyg.

Krock med tankfartyg

Helge Ingstad kolliderade med tankfartyget Sola, som assisterades av en bogserbåt, uppger norska statens haverikommission. Sola hade även lots ombord.

På morgonen kunde Helge Ingstad köras upp på land med hjälp av bogserbåtar. Men där fick fregatten efter hand allt mer slagsida, och befarades sjunka. Senare på kvällen meddelades att fregatten fästs i marken för att undgå att sjunka.

Tankbåten Sola har 625 000 fat råolja ombord, men uppges inte ha något läckage. Fartyget är registrerat på Malta.

Stureterminalen är bland annat en utskeppningshamn för norsk råolja, dit olja normalt levereras i rörledningar från oljefält i Nordsjön. Fem oljefält stängdes, men började gradvis öppna igen när anläggningarna på land åter startade.

"Fregattens fel"

En marin expert gör bedömningen att Helge Ingstad, som levererades till norska flottan 2009, var orsak till kollisionen.

Lastbåten kom ut från land på styrbords sida. Det är ingen tvekan om att fregatten hade väjningsplikt, säger Jacob Børresen, tidigare högt uppsatt marinofficer, till Bergens Tidende enligt NTB.

Olyckan utreds både av polisen och av haverikommissionen.