Bostadslös på grund av kackerlackor

Sanna Anagrius flyttade hem till sin mamma strax före jul med sin tvååriga dotter. Hon klarade inte av att bo med kackerlackor längre.

12 januari 2017 08:00

­– Jag har mått jättedåligt av det här, säger hon.

Sanna Anagrius flyttade in i en av Håbohus AB:s lägenheter i Mansängen 2013. I början av förra året började det dyka upp något som hon trodde var skalbaggar av något slag i hallen och i köket.

– Jag hade aldrig sett kackerlackor tidigare men förstod att det var sådana jag hade fått in när jag började googla på det, berättar hon.

Då ringde hon saneringsfirman, enligt anvisningar i bostadspärmen från Håbohus, som kom på besök och bekräftade hennes misstankar. Det var kackerlackor i lägenheten och den första saneringen påbörjades. Den följdes av fler, men kackerlackorna försvann inte för det. Efter nio saneringar såg Sanna fortfarande ett exemplar när hon flyttstädade lägenheten dagen före nyårsafton. Det var dagen efter den senaste saneringen.

Efter nio månader klarade hon inte av att bo kvar utan sa upp lägenheten mot löfte av Håbohus att få en annan, likvärdig lägenhet och flyttade hos sin mamma. .

– Vid varje sanering fick jag packa ner allt i kartonger och Alicia var tvungen att sova borta på grund av de gifter som används vid sanering. Det tog också enormt mycket tid att stå i telefonkö och vänta på svar från Nomor gång efter gång. Jag är ensam med Alicia och jobbar heltid så jag orkade inte längre. Jag vågade knappt gå upp på nätterna av rädsla för att trampa på dem och att byta lägenhet var ju inte att tänka på, berättar hon.

Hon fick nedsättning av hyran med 10 procent, vilket hon tycker är i minsta laget för det obehag som ohyran medförde, och hon anser även i övrigt att Håbohus har gjort för lite, till exempel genom att inte kontrollera övriga lägenheter i trappuppgången för att stoppa spridningen av ohyran.

– De sa till mig att det var bara jag som hade kackerlackor, men ändrade sig senare och sa att grannen under också hade anmält det, redan i april, säger Sanna.

Håbohus erbjöd henne en annan lägenhet, men Sanna tyckte att den var i förfärligt skick, med matrester och bråte i skåpen. Hon tackade nej för att hon inte ville riskera att hamna i något nytt elände.

– Sedan dess har Håbohus lagt ut lediga lägenheter utan att erbjuda dem till mig först. Nu har de sagt att jag får söka som alla andra.

Mats Norrbrand, VD för Håbohus AB tycker att det som hänt är olyckligt, men betonar att man vill hitta en lösning som båda parterna är nöjda med.

–- Det är svårt att bli av med kackerlackor men vi förlitar oss på att saneringsföretaget som vi har avtal med vet vad som behöver göras. En hyresgäst har rätt till hyresnedsättning om det uppstår men i nyttjanderätten. Hur mycket hyran sänks beror på omfattningen, i ett sådant här fall antalet kackerlackor. Få kackerlackor ger lägre nedsättning, säger han.

Han hänvisar till gällande praxis som dock inte ger hyresgästen rätt att kräva en annan bostad.

– Om vi erbjuder en lägenhet som ersättning ska den vara likvärdig, vilket innebär att vi inte kan ge förtur till andra områden som är mer attraktiva och som det är längre kö till.

Den lägenhet som Sanna tackade nej till var enligt Håbohus likvärdig, och Mats Norrbrand framhåller att hon också fick löfte om att den skulle städas ur och åtgärdas i övrigt.

–- Jag har bjudit in henne till ett möte och hoppas att vi kan få till en lösning som båda kan acceptera, säger Mats Norrbrand.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Birgitta Liinamaa