Nässelsoppa är en vårklassiker, och nyttigt är det. Nässlor är rika på vitamin A, och C och mineralerna järn, kalium, mangan och kalcium. Förr odlade man nässlor som föda och även som spånadsväxt, enligt Nationalencyklopedin. Och inom folkmedicin ansågs nässlan kunna bota många olika tillstånd: från inälvsmask till flintskallighet via hemorrojder och fräknar.

Nu när de irriterande nässelsnåren börjar växa till sig så är det läge att se till att få användning för dem.

Nässelsoppa (4 portioner)

1. Plocka cirka 2 liter nässlor som du rensar och sköljer noga. Koka upp saltat vatten och förväll nässlorna några minuter. Sila av och spar vattnet. Hacka nässlorna.

2. Fräs finhackad lök och vitlök i ordentligt med smör. Pudra över vetemjöl, ungefär en matsked, eller rör i Maizena i ett senare skede.

3. Tillsätt ca 5 dl vatten, en buljongtärning (höns- eller grönsaks) och 1 dl vitt vin (pressa i citron om du inte har vin, alternativt lite vitvinsvinäger) samt 1 dl grädde och så förstås nässelhacket. Koka upp och låt sjuda i 5–7 minuter.

4. Om du vill ha en helt slät soppa, mixa med mixerstav. Salta ordentligt, plus lite peppar.