Lanserar ny lärplattform

Jessica Stigsdotter såg att det saknades en lärplattform i samhällskunskap för barn med koncentrationssvårigheter. Nu lanserar hon den egna lärplattformen Hyperkonkret.

1 augusti 2019 21:00

Affärsidén till lärplattformen "Hyperkonkret" och det blivande företaget med samma namn, fick Jessica Stigsdotter när hennes äldre son med ADHD tyckte att det inte gick att få bra betyg i samhällskunskap på högstadiet.

– Jag hjälpte honom med att skriva instuderingsfrågor till lärobokstexterna och tänkte att jag kunde göra något konkret av mitt jobb för att hjälpa andra.

Hon har läst igenom de fyra största läromedlen i samhällskunskap för årskurs 7–9 och utformat frågor utifrån innehållet och målen i kursplanen.

– Tanken är inte att ta bort läromedel, utan att lägga till så att alla barn, även de med exempelvis ADHD eller dyslexi, ska kunna ta till sig kursinnehållet. Vi gör innehållet "hyperkonkret", säger hon.

Jessica Stigsdotter, som är författare och föreläsare, har testat sin företagsidé via UIC:s affärsutvecklingsprogram.

– Att vara med i UIC:s Business Start–Up program har varit till stor hjälp. Där får man chans att testa om ens företagsidé är långsiktigt hållbar.

Lärplattformen har testats på flera olika sätt. I våras sökte och fick Jessica Stigsdotter exempelvis valideringspengar från UIC som möjliggjorde en finansiering av användartester där både pedagoger och elever med inlärningssvårigheter kontrollerade och testade frågorna. Under hösten sker en testanvändarperiod innan plattformen lanseras i januari.

Hyperkonkret är uppdelad i olika ämneskategorier och består av cirka 1500 frågor med olika svarsalternativ. Tanken är att eleverna ska kunna lära sig samma sak från plattformen som från långa lärobokstexter. Innehållet ska vara enkelt, konkret och roligt och tillgängligt på både dator, mobil och läsplatta.

– Vi har "spelifierat" plattformen så att det finns olika svarsfunktioner. Man kan exempelvis klicka sig fram, klicka bort eller skjuta svar åt sidan. Ibland finns flera korrekta svarsalternativ och på vägen kommer peppande respons som "prova det här" och "snart klart". Allt med syftet att hålla intresset uppe, berättar Jessica Stigsdotter.

Felaktiga svar rödmarkeras inte, utan eleven får göra nya försök tills svaret blir rätt.

– Jag tycker att det är fruktansvärt att barn känner sig korkade genom hela skolgången för att de inte har tillgång till rätt verktyg. Alla har rätt att lära sig om de vill. Jag tror att min lärplattform kan göra att fler klarar betygen och jag hoppas att den kommer finnas tillgänglig på alla skolor i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Anna-Mikaela Wass