Fler satsar på hemmet under pandemin

Många svenskar är permitterade och passar på att fixa i ordning hemmet eller trädgården. Hemmajobbare tar sig också tid att satsa på bostaden när många andra aktiviteter har ställts in. I flera kommuner ser byggvaruhus och inredningsföretag ökad aktivitet. Även e-handeln blomstrar när fler stannar hemma.

22 maj 2020 13:04

Enligt PostNords nya rapport E-barometern har coronaepidemin gett ett tydligt uppsving för e-handeln. Den totala ökningen ligger på 16 procent och några varor sticker ut med kraftig tillväxt. I början av pandemin handlade svenskar framförallt mat och dryck på nätet, men i mitten av mars till mitten av april förändrades det. Yngre började handla mer underhållningsprodukter och i kategorin 36-45 år ökade kategorin hem- och trädgårdsprodukter. Olika redskap, robotgräsklippare, såjord och fröer är några produkter som tillhör kategorin.

Många svenskar väljer att söka efter liknande produkter på Testat.nu som också ser ett ökat besöksantal under pandemin. Jämförelsesidor gör det lättare för konsumenten att göra ett informerat köpbeslut utan att behöva lämna hemmet. 

Byggvaruhus över hela landet ser också ett ökat antal besökare, både i sina fysiska och webbaserade butiker. På Byggmax i Varberg ringlar köerna till mätplatsen som om det vore högsommar och semestertider. Extrapersonal har fått kallas in eftersom de inte hade klarat av besöksantalet med ordinarie bemanning. Framförallt går det åt impregnerat material som används för att bygga altaner och staket.

Byggcenter Varberg i XL Bygg-kedjan har också sett ökad aktivitet och enligt företagets VD har även det fina vädret påverkat: 
– Det som hände i mars med Corona gjorde att säsongen drog igång en månad tidigare. Sen har det varit bra byggväder. Det finns ingen nederbörd att tala om och det är inte för varmt för att snickra heller. Många semesterresor har ställts in och det gör att många väljer att lägga pengar på att bygga en ny altan exempelvis. Det har vi märkt tydligt, säger VD:n Peter Hägerholt.

 Byggtrenden bekräftas av flera andra byggvaruhus som Beijer, Bauhaus, Byggmax och Hornbach. Johan Saxne som är marknadschef på Bauhaus har märkt av en ökad försäljning och på frågan om det är något som sticker ut i försäljningen svarar han:
– Det skulle vara att vi inte bara säljer mycket av våra säsongsprodukter som grillar, saker till altanbyggen och trädgård utan också mycket VVS, färg och tapeter. Folk har tid att ta hand om sina hem och renovera både utomhus och inomhus.

 Samtidigt finns det en oro hos butiker och byggvaruhus för hur det kommer se ut i framtiden. Det börjar bli svårt att få in varor då leveranser tar längre tid och det är svårt att hitta bilar som kan leverera. En framtida recession kan även ge en negativ påverkan på hela handeln. 
 

Från

FE Works Ltd / testat.nu