Ha eller inte ha tre terminer - det är frågan

skriver Lotta Lerwall.

skriver Lotta Lerwall.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2019-11-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Anders Härdevik utlovar i EP 20/11 ett bättre system och möjligheter för lärare och elever att lyckas om tre skolterminer införs. En jämförelse med ”omvärlden” ska också få läsaren att förstå att förslaget är ett bidrag till att höja Enköpings elevers prestationer jämfört med elever i andra länder. Enligt Härdevik är dags att ”våga prova något nytt”. Varför då? undrar man. Jo,”… för elevens bästa”, hävdar han. Det är ganska stora ord som behöver backas upp med mer än svepande hänvisningar till förbättrad inlärning för eleverna. Vad är det i sammanhanget som är elevens bästa och vilket stöd har Härdevik för sina utfästelser? 

Vilka problem är det som ska lösas med tre terminer? Gäller det alla elevers resultat eller enbart vissa? Gäller det alla ämnen som elevernas kunskaper försämras under sommaren? – Och vilka belägg finns för att det är en bra idé eller är det mest ”en känsla”? Vilket stöd (i forskning) finns för att två veckor skulle göra skillnad? Är detta den enda tänkbara lösningen? Vilka alternativ finns? 

Föräldrarådet på Munksundsskolan fick beskedet att man vill göra kommunen till en attraktiv kommun för legitimerade lärare. Att åtgärden att dra ner på läraryrkets ”starka kort” – dvs. en lång sommarledighet – skulle öka viljan hos lärare att söka sig till Enköping framstår som ganska tveksamt, men vad vet jag?

Andra argument har rört vårdnadshavares svårigheter att pussla ihop ett långt sommarlov med sin egen semester. Med all säkerhet råder det olika uppfattningar bland föräldrar om det argumentet, men många kan nog instämma i att chanserna för barnen att få vila från fritis är större under sommaren då det finns fotbolls-, seglar-, och allehanda andra sommarläger för barnen att vara med på. Möjligheterna till det i oktober respektive februari är sannolikt små. För de barn vars föräldrar inte kan eller vill ta semester då återstår alltså extra tid på fritis för barnen istället för att vara lediga på riktigt. Är det detta Härdevik menar med förbättrad inlärning? Barnen är alltså inte lediga utan är fortfarande i läroplansstyrd verksamhet under längre tid under året. 

Snälla, förklara! Varför är det en bra idé att införa tre terminer? Kom inte med svepande hänvisningar till inlärning och utfästelser om bättre system och studieresultat. Förklara, konkret, vad är det som blir bättre och vilket stöd finns för att det är så? Jag utgår från att kommunala beslut inte vanligtvis tas på så lösa boliner som att det är ”dags att prova nåt nytt”.