Annonssamarbete med Almi

Så gjorde han hobbyn till internationell e-handelssuccé

Att bygga sitt varumärke och en framgångsrik e-handel gör du enligt Strandberg Guitars-grundaren tillsammans med en skara genuina fans. Och några coacher. ”Jag har under hela resan varit noggrann med att skapa en familjär känsla runt verksamheten och varumärket”, säger Ola Strandberg.

Ola Strandberg tog sitt hobbybyggande hemma i Uppsala till att bli en e-handelssuccé världen över.

Ola Strandberg tog sitt hobbybyggande hemma i Uppsala till att bli en e-handelssuccé världen över.

Foto: Strandberg

Native2021-05-05 10:46
Detta är ett annonssamarbete.

Han var redan som ung djupt intresserad av att bygga saker. Redan i tonåren byggde han egna gitarrer och jobbade extra på Uppsala Musikverkstad. Idag levererar han eftertraktade premiumgitarrer till världens alla hörn med huvudkontor i Sverige och Kalifornien. Vägen dit har inte varit spikrak, men kärnvärdena att utgå från sin passion och hålla fast vid det genuina – i allt från kommunikation till samarbetspartners – har varit desamma sedan start, och är enligt Strandberg Guitars-grundaren nyckeln till att lyckas med sitt företagande. 

undefined
Att utgå från passion och hålla fast vid det genuina har utgjort kärnvärdena under Strandberg Guitars resa.

Efter tonårstiden utbildade sig Ola Strandberg till mjukvarutekniker och hans fokus befann sig under lång tid på annat än gitarrer. Ola jobbade genomgående för större företag verksamma i många länder, och under en tid arbetade han även med utgångspunkt från USA. Efter femton år utan att ens hålla i en gitarr landade Ola åter i Sverige.
   – Jag var nog lite lätt utbränd och hade samtidigt en släng av 40-årskris, säger Ola när han blickar tillbaka. 
   Han beslutade sig för att ta sig an något som gav honom sinnesro och började bygga en gitarr. Året var 2007 och det hade blivit populärt att blogga, så Ola startade en egen blogg där han berättade om gitarrbygget. Ganska snabbt fick bloggen stor uppmärksamhet bland musikentusiaster och förfrågningar från följare om att bygga gitarrkomponenter började strömma in. Ola tog sig an uppdragen och byggandet av den egna gitarren sattes på paus.  
   – Det tog två och ett halvt år innan min gitarr blev klar, skrattar han. 

Därefter hände saker i snabb takt. Olas gitarr blev utsedd till Guitar of the month i ett stort gitarrforum och beställningarna från följare ökade lavinartat. 
   – Jag hade ett heltidsjobb i mjukvarubranschen och byggde gitarrer och gitarrkomponenter på all ledig tid, berättar han. 
   En av de gitarrister som kontaktade Ola relativt omgående var amerikanske gitarristen i metalbandet Scale the summit, Chris Letchford.
   – Han var en del av en ny generation i en ny musikgenre som blev som en rörelse i USA på den tiden. Musikerna turnerade tillsammans och hade frekventa spelningar, vilket gjorde att gitarren jag byggt exponerades i stor utsträckning. Och eftersom det var så pass tekniskt avancerad musik de spelade var det dessutom många andra musiker som gick på spelningarna.
   Ringarna på vattnet spred sig och ganska snart därefter kom det in förfrågningar om gitarrer från fler inte helt okända gitarrister, däribland Tosin Abasi som publicerade ett Youtubeklipp som fick hundratusentals visningar. Förfrågningarna om en Strandberg-gitarr kom därefter från världens alla hörn. 

undefined
Efter att Ola Strandbergs egenbyggda gitarr blivit utsedd till Guitar of the month i ett stort gitarrforum började beställningarna från följare att öka lavinartat.

År 2012 hade Ola 300 personer på kö för att få en gitarr byggd och nådde då en punkt där han insåg att det var dags att göra något av den stora efterfrågan. Ett tidigt steg i processen hade varit att hitta ett sätt att minska antalet inkommande mail med frågor som behövde besvaras, och eftersom många frågor rörde just priser bestämde sig Ola för att lägga upp en officiell prislista på en sajt dit han kunde hänvisa nyfikna intressenter.
   – Det var initialt en form av överlevnadsstrategi, men ganska snabbt övergick informationssajten till en e-handel. Och eftersom jag jobbat inom internationella organisationer tidigare kändes det fullt naturligt att satsa internationellt redan från start. De flesta kunderna var ju inte heller från Sverige, berättar han.
   Idag har Strandberg Guitars sin största marknad i USA dit ungefär hälften av alla instrument säljs. Europa står sedan för ungefär 25 procent av marknaden och resten av världen för de resterande 25, och expansionstakten går snabbt. 
   – Nu producerar vi 800 gitarrer varje månad och till nästa år är målsättningen 1 000 gitarrer i månaden. 2014 övergick vi helt till serieproduktion, och när vi helt stängde av produktionen av customgitarrer hade vi över 3 000 personer på väntelistan, berättar Ola. 

undefined
Att satsa internationellt redan från start kändes fullt naturligt för Ola Strandberg.

Strandberg guitars frammarsch har varit stadig, och enligt Ola finns det flera bidragande faktorer till det. 
   – Att i grunden ha satsat på något jag känner passion för – att bygga premiuminstrument som skapar inspiration och som man längtar efter att få spela på – gör att helheten blir genuin. Engagemanget och serviceandan kommer naturligt då, konstaterar han. 
   Att redan i ett tidigt skede öppet dela med sig av såväl skisser och ritningar av gitarrer som av resan och vad som händer bakom kulisserna ser han som en nyckelfaktor.
   – Att vara generös mot sina följare, besvara förfrågningar och visa intresse skapar förtroende och bygger starka band. Jag har under hela resan varit noggrann med att skapa en familjär känsla runt verksamheten och varumärket. Det här avspeglar sig också när det kommer till samarbeten. Jag samarbetar med dem som på riktigt har ett intresse för det vi gör och vill förmedla. Därigenom bibehåller vi själen i det vi står för även när företaget växer. 

undefined
En familjär känsla är en stak framgångsfaktor för Strandberg Guitars.

Att våga be om hjälp är också något Ola ser har bidragit till viktiga insikter och en rakare väg framåt. Några som regelbundet haft inverkan på Strandberg guitars resa är Almi företagspartner i Uppsala. Ola minns att de redan i företagets begynnelse erbjöd en utvecklingscheck för att ta fram gitarrprototyper. Därefter har Ola varit med i flertalet coachingprogram via Almi, program som innefattar en serie träffar med en coach inom ett specifikt område, vilka han lyfter som oerhört nyttiga för tillväxtresan. 
   – Det har handlat om program med fokus på allt från varumärkesarbete och marknadsföring till företagande och logistik. Många delar inom en växande verksamhet kan lätt utvecklas lite vind för våg. Att få möjlighet att träffa en coach som är specialist inom ett visst område och som kan hjälpa till att strukturera upp just den delen inom sin verksamhet har hjälpt oss att ta många genvägar.   

Till andra som vill lyckas med sin e-handelssatsning har Ola några viktiga tips.
   – Bestäm var ribban ska ligga och jobba för att hålla den standarden genom att vara konsekvent och tydlig. Det handlar om att motsvara kundens förväntningar. Ett exempel är vår sajt där vi genomgående jobbar för att hålla samma kvalité och känsla i bilderna, och vi har en grafisk profil som genomsyrar allt – från typsnitt och språk till färgschema och loggor. Vi har också medvetet valt linjen att optimera sajten för att det ska vara enkelt att e-handla, utan att som kund behöva utsättas för onödiga steg eller val, berättar Ola. 
   Han lyfter också det faktum att ha en genomgående god service som relevant. För att det ska fungera har Strandberg Guitars kontor i både Sverige och Kalifornien därifrån man bland annat sköter e-handel, kundservice och logistik för respektive region. 
   – Köper man en premiumprodukt förväntar sig också kunden premiumservice, vilket är betydligt lättare att ge om man befinner sig närmare kunden. Därför har vi nu också flertalet återförsäljare och distributörer världen över, för att kunna möta kunderna där de befinner sig. Men vi växer inte snabbare än att vi kan bibehålla den kvalité och anda vi står för, säger Ola avslutningsvis.  

undefined
Strandberg Guitars expenderar i snabb takt. "Men vi växer inte snabbare än att vi kan bibehålla den kvalité och anda vi står för", säger Ola Strandberg.

Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder lån och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som etablerade företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.

Smart Tillväxt är ett affärsutvecklingsprojekt för hållbar tillväxt i små och medelstora företag i Östra Mellansverige. I projektet ska fler företag dra nytta av regionens prioriterade områden för smart specialisering, och fler företag etablera sig på en internationell marknad. Projektet utvecklar även nya metoder för framgångsrik affärsutveckling. Projektet finansieras av Almi, Region Uppsala och Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.

"Köper man en premiumprodukt förväntar sig också kunden premiumservice."  - Ola Strandberg
"Köper man en premiumprodukt förväntar sig också kunden premiumservice." - Ola Strandberg
FAKTA

E-handel – att sälja premium online

Hur lyckas unga varumärken blixtsnabbt gå från idé till kvalitetsprodukt – och uppnå en framgångsrik försäljning internationellt? 

Almi Uppsala har bjudit in Stellar Equipment, Maya Delorez och Strandberg Guitars som alla har lyckats med denna tillväxtresa. En resa som många etablerade retailföretag inte lyckats med. Det kommer att diskuteras framgångskoncept och utmaningar som företagen stött på längs vägen. 

Boka in den 20 maj kl 10.00–11.30.

Mer information hittar du här på Almis eventsida.

Den här annonsen är producerad av en kommersiell skribent. Den är alltså inte skriven av någon av våra journalister på Enköpings-Posten.