Treterminssystem minskar inte stressen

Ändrat terminssystem ger många nackdelar, både för barn och lärare, anser insändarskribenten.

Ändrat terminssystem ger många nackdelar, både för barn och lärare, anser insändarskribenten.

Foto: Alexander Olivera/TT

Insändare2019-11-01 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Treterminssystem har diskuterats under några år i Enköping (till vilken kostnad?) och nu söker man pilotskolor till detta. Syftet till detta är att man tror att stressen och otillräckligheten som både elever och pedagoger känner kommer att minska med tre terminer. Man har tittat på andra länder som har fungerande tretermins system men det finns vissa andra skillnader mellan dessa skolor och skolan i Sverige. Jag får inte plats att ta upp skillnaderna, får återkomma om det men tar upp de andra aspekterna som jag tror kan vara en nackdel med treterminssystem.
En nackdel kan vara klimatet i Enköping. Normalt sett brukar det vara varmt på sommaren och de flesta upplever att det är lättare att vara ute under sommarmånaderna. Ska barnen vara lediga 2 veckor i oktober/november och 3 veckor i februari/mars då vädret oftast i Enköping är regn, grått och kallt. Har man tur är det vinter i feb men det är inte alltid man har tur. 

Ska föräldrar lägga sin semester 5 veckor under årets mindre gynnsamma vädermånader och sedan ha någon vecka kvar till sommaren. De som gjort detta förslag kanske har råd att ta barnen på utlandsresor och fjällresor dessa veckor men vi som jobbar i verkligheten har inte det. 
De flesta barn som inte kan vara lediga kommer att vara på fritids och där blir det inte heller vila för barnen och de barn som inte går på fritids och föräldrarna jobbar kommer troligtvis sitta hemma.
Det innebär att barnen får kortare sommarlov där de kan hinna varva ner och kanske vara ute mer och göra aktiviteter, de kommer att vara mer på fritids mellan terminerna och de blir nog inte mindre stressade av det.

Som pedagog kan det att bli svårt att varva ner 2 veckor när man är mitt i något och det finns väl någon form av forskning på att det man behöver ha en längre ledighet för att hinna komma ner i varv. På sommarlovet har man avslutat sitt läsår och kan släppa skolan, 2 veckor på hösten mitt emellan två terminer kommer jag att jobba för att komma ifatt. Det blir jag nog inte mindre stressad av. 

En annan spännande sak med pilotskolor är att låt säga att S:t Ilian går med men inte Hummelsta eller om man har barn på gymnasiet, de kommer inte ha treterminssystem. Då kommer barnen vara lediga olika veckor det läsåret, det kan bli spännande för familjerna att lösa. 

En annan fundering är det nationella proven, som startar efter höstlov och sportlov. Kan bli stressigt att hinna med de muntliga på hösten och de teoretiska har fastställda datum, kommer inte det att krocka?

Så  min farhåga är att efter det längre höstlovet och sportlovet kommer fritidspersonalen vara helt slut efter att haft många elever på fritids, eleverna helt slut för att de varit på fritids och lärarna helt slut för att de jobbar ikapp på loven för man är mitt i ett läsår.