I över 40 år har Ackes Färgcenter erbjudit Enköpings hantverkare och hemmafixare rådgivning och försäljning inom färg, golv och tapet. Det kanske inte lika många redan vet är att de också är experter inom inredning.   
   –Den här typen av kunskap har vi haft sedan start men nu har vi paketerat den till en bättre tjänst som vi kallar Stilhjälpen, berättar VD Tobbe Rosling som efter 15 års arbete i butiken tog över efter grundaren Stig "Acke" Ahlqvist år 2000.

Under sommaren ligger kundernas fokus mest på fasadmålning och utomhusmiljö men såhär mot sensommaren och hösten börjar folk planera för renovering och förändringar inomhus. På Ackes Färgcenter har man märkt att intresset för inredning och färg har ökat och att design är viktigare än någonsin tidigare. Många blir inspirerade från inredningsbloggar och tv-program.
   –Trenderna går i vågor. Vi har märkt att man vågar mer färg och mönster, ofta i litet mörkare toner och nyanser av blått och grönt, berättar Linda Enström, inredare på Ackes Färgcenter. Hon har arbetat med Stilhjälpen sedan år 2012 och gått flera kurser inom inredning genom Nordsjö Idé och Design, den kedja som Ackes Färgcenter är en del av sedan 10 år tillbaka.

Hjälp med genomgående stil i hemmet
Med får kunden vägledning kring både tapet, färg och golv och det kan handla om allt ifrån ett enstaka rum till ett helt hus. Idén är att hitta en genomgående stil så att det inte blir för spretigt. Ofta gör Linda ett hembesök för att känna av känslan och se hur rummen är uppbyggda men det går även bra att kunden tar med sig bilder på sitt hem till butiken.
   –De får förklara sin tanke om vilken stil och känsla de vill ha. Jag lyssnar på kundens önskemål och ibland krävs det att vi tillsammans gräver lite för att komma på vad man egentligen är ute efter. Vi kan utgå från möbler eller någon tapet de gillar. Eller hitta något på webben eller i en tidning som förmedlar rätt känsla. Sedan försöker jag också få dem att tänka på saker de inte själva hade tänkt på och kanske våga prova något nytt, berättar Linda.

Förslag visas i en moodboard
Efter mötet tar Linda fram flera förslag genom digitala moodboards. Där presenteras färgtoner, tapeter och personligt anpassade lösningar. Första förslaget är inte hugget i sten, utan Linda är flexibel utifrån kundernas respons.
   Några som använt sig av Stilhjälpen är Christina och Johan Lavén som inför en renovering behövde inspiration för att hitta den rätta känslan i rummen. De delar med sig av husets förvandling från byggprojekt till färdiginrett och man kan tydligt se Lindas idé i moodboarden omsatt i det färdiga resultat.-Linda kom med flera olika förslag som passade oss väldigt bra och vi är så nöjda att hon fick stilen i alla rum att flyta ihop så snyggt. Kort sagt: vi är jättenöjda med Stilhjälpen, berättar Christina Lavén.

Kunder nöjda med Stilhjälpen
När projektet är avslutat får kunderna göra en utvärderingsenkät och de flesta håller med Christina och Johan Lavén.
   –De märks i enkäterna att kunderna är nöjda och det är också många kunder som återkommer till Stilhjälpen, säger Linda. Ibland gör jag även uppföljningar genom att åka tillbaka till kunden för att se slutresultaten och om det blev som de tänkte sig. Det brukar vara jättekul att se!

 

Vill du veta mer om Stilhjälpen? Läs mer här

 

 

♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

 Den här annonsen är producerad av UNT Content Studio – en del av Upsala Nya Tidning