– Äntligen fick vi bilen att fungera tillfredställande, säger Mattias Åkerberg.

Tävlingarna på den norska banan Rudskogen startade i ett kallt men soligt väder.

– Jag hade endast kört ett fåtal varv på banan tidigare och förstod att det skulle bli svårt att hävda mig i konkurrensen bland de 37 anmälda bilarna, menade Åkerberg och tillade:

Artikelbild

| Bättre fart. Mattias Åkerberg fick det att stämma bättre den här gången.

– Mitt upplägg startade redan innan körningen när vi i teamet bjöd en av de norska förarna på frukost. Med lite god mat i magen så lyckades vi övertala honom att visa oss det rätta spåret runt banan. Det gjorde att jag mycket snabbare kunde fokusera på bilen och inställningarna, berättade Åkerberg.

Rudskogen är en bana där det är en stor fördel med många hästkrafter då banan går mycket upp och ned, samtidigt som start och mål-rakan är relativt lång. Träningen visade att det saknades lite fart på raksträckorna för Åkerberg.

–. Vi kvalade trots detta in som trea, ganska långt efter den snabbaste föraren, Men vädret skulle spela en stor roll vid tävlingarna, det började nämligen att regna en timme före race, sa Grillbyföraren.

En regnvåt bana gjorde att Turbo-bilarna förlorade sin motor-fördel och det blev mer en fråga om väghållning, däck och chaufför.

– Jag fick en skaplig start och ganska omgående började ett av de roligaste racen jag kört hittills i min tävlingskarriär, sa Åkerberg och fortsatte:

– Jag, Gilbert Svensson och John Carlsson (kval-tvåa) låg i stort sett sida vid sida i sju varv.

De skiftade placeringar hela tiden och även en fjärde bil (Ludvig Lindvall) blandade sig i leken.

– Plötsligt låste sig bromsarna på min bil och jag körde av banan. ABS-enheten hade slutat funka och krävde omstart.

Utan ABS blev bilen annars i praktiken okörbar i regnet.

– Jag tvingades att starta om bilen och hade tappat flera hundra meter på mina konkurrenter men inte givit upp.

Han var nära en pallplats till slut men blev fyra.

– Ett fall framåt i alla fall. Vi är med i toppen av racen, med en bil som går skapligt och har utvecklingspotential.

Åkerberg försöker hjälpa några förare till att ta steget upp i seriesystemet i år och därför kördes hans bil av Mathias Risman (Enköping) i dagens andra race.

– Risman gjorde en solid insats, utan misstag och slutade sexa, berättade Åkerberg.

– Hoppas verkligen inte detta var sista gången jag körde en Porsche, sa Risman nöjt efter loppet.

Nästa tävling blir Nationaldagsracet på Kinnekulle den 6 juni. Då kommer Nicole Käller Dahllöf åter igen att dela bil med Åkerberg.

– Förhoppningsvis så ska allt fungera bättre än det gjorde i helgen och vi får visa vad vi går för, avslutade Mattias Åkerberg.