25 Porscheförare ifrån Sverige, Norge och Finland samlades på Anderstorps klassiska bana för att göra upp om pokalerna i seriens nionde deltävling.

– Vi startade dagen bra och var snabbt uppe bland de snabbaste ekipagen, berättar Åkerberg.

Hemmaföraren John Carlsson visade sig snabbt bli den alla skulle få jaga hela dagen. Norges Per Christian Wienke och Finlands Markku Sjöman visade också bra fart på den snabba och effektkrävande banan.

Artikelbild

| Hög fart. Mattias Åkerberg fick rejäl ordning på bil och körning på Anderstorp.

När kvalet väl drog igång hade Åkerbergs team lyckats få till en bra bil för banan. Anderstorp kräver hög toppfart och högt grepp i de snabba velodrom-kurvorna.

– Jag lyckades pressa mitt personliga varvrekord med drygt en sekund, men det skulle ändå bara räcka till en tredje startruta, säger Åkerberg.

John Carlsson var överlägsen, fyra tiondelar före Peter Nilsson och ytterligare sex tiondelar före Grillbyföraren.

Åkerberg och Peter Nilsson gjorde upp en delvis gemensam taktik inför tävlingen.

– Vi gjorde en överenskommelse. Vi skulle inte fightas inbördes utan försöka sätta press på John, så att han inte skulle kunna segla iväg och ta en enkel seger, berättar Åkerberg.

När lamporna slocknade och starten gick lyckades han dessutom med årets bästa start.

Han var snabbt uppe och förbi både Peter och John, ingen av finländarna syntes till i backspeglarna när han gick ut på långa rakan.

– Nu var det jag som var jagad, skrattar Grillbyföraren och fortsätter:

– Inget jag riktigt var beredd på men det var bara att gilla läget.

Ut på det andra, av tävlingens tio varv, blev han upphunnen av Turo Levänen som fått upp en ruskig fart.

– Turo lyckades passera mig efter långa rakan och då passade även John och Peter på att följa efter. Besvikelsen var så klart stor, men jag kände ändå att jag hade farten, menade Åkerberg.

John och Turo fightades stenhårt men Turo tvingades bryta med motorproblem.

– John var som befarat för stark på sin hemma bana. Han drog sakta men säkert ifrån och kunde till slut vinna med hela sju sekunder. Mycket beroende på att jag och Peter hade en underbar fight in i mål. Under de två sista varven bytte vi positioner fler gånger än jag kunde räkna, säger Åkerberg.

Men Åkerberg var vassast och passerade mållinjen två tiondelar före Peter.

– Det verkar som om vi äntligen fått riktigt bra fart i bilen. Körningen stämmer också bättre och bättre i bilen och det lovar gott inför finalerna på Mantorp Park i början på september, avslutar han.