Lastbilstillverkaren Scania redovisar en helårsvinst före skatt på tolv miljarder kronor, dubbelt så högt som året före. Och orderingången passerade i fjol med råge 100 000 lastbilar för första gången i bolagets historia.

Vi avslutar året på rekordnivåer både vad gäller försäljning, leveranser och orderingång. Det som känns extra bra är att vi ökar vår omsättning med 15 procent och att vi samtidigt ökar rörelseresultatet med 22 procent, säger Henriksson.

Kör dubbelt

Detta trots ökade kostnader som hänger ihop med att Scania kör med dubbla lastbilsprogram parallellt. Den bättre lönsamheten har därmed potential att öka ytterligare.

Ja, det tycker jag, säger Henriksson och räknar med att lönsamheten tar ytterligare fart om ett år när kostnaderna väntas falla tillbaka.

Dessutom bör en bättre försäljningsmix med bättre vinstmarginaler i Europa slå igenom framöver, enligt Henriksson.

Men för närvarande ställer det höga efterfrågetrycket till en del problem, både internt och hos leverantörerna.

Det innebär utmaningar att hänga med i det här tempot, säger Scaniachefen.

Håller kraften

Och det finns ännu inga tecken på att den starka konjunkturen är på väg att mattas.

Vi ligger kvar på den här höga nivån även under första kvartalet, marknaden håller i sig.

På senare tid har det kommit signaler från moderföretaget, tyska Volkswagen, om att särnotera de tunga fordonen, Scania och MAN, på börsen. Det är dock inget Henrik Henriksson vill kommentera mer än att han tycker att strategin med gemensamma teknikplattformar inom lastbilsprogrammet fungerar bra.