Eva Fredman fick sin konstnärliga skolning i teaterns värld och har varit konstnärlig ledare och regissör i nästan 30 år. Hon började måla i slutet av 90-talet och är autodidakt, men har gått flera kortkurser för att förkovra sig. Hon har ställt ut bland annat på Klubb 19, Westerquarn och Galleri K i Västerås. Hon kommer att ställa ut måleri i akryl samt collage och gicclétryck.

– Jag vill färga mina dukar med dramatik, magi, stillhet och det mänskligt existentiella. säger Eva som varit lärare i Vedic Art sedan 1997, huvudsakligen i Västerås, och utbildats av bland annat Curt Källman.

Agnes Starfeldt Olsson har gått i kurser i porslinsmålning, keramik, akvarell och kalligrafi. Hon har en fritidspedagogutbildning på högskolan med bild och form samt Vedic Art.

Artikelbild

| Agnes Starfeldt Olofsson har en längtan till måleriet hela ­tiden, säger hon.

– Jag har varit intresserad av allt inom konst och hantverk sedan jag var barn. Redan som sexåring skulpterade jag hela städer i sandlådan. Sedan kom livet med barn och det fanns inte riktigt tid för konsten. Nu har jag en längtan till måleriet hela tiden, säger Agnes som tidigare haft utställningar på Länsmuseet i Västerås, kulturkvarteret Täljstenen med konstnärsgruppen Painkiller, som hon tillhör, samt förra året på Broby Gårds Galleri.

Anna Mehdi bor i Linnebäck utanför Karlskoga och gick på Karlskoga folkhögskola 2006/2007 där hon fick lära sig raku och svartbränning.

– Raku kräver en ugn som jag bygger själv och eldar med ved i trädgården. Svartbränning gör jag också i trädgården, då fyller jag en järngryta med obränd keramik och eldar runt grytan i nio timmar. Temperaturen i grytan ska komma upp i 900 grader och det är viktigt hur man eldar.

– Jag älskar att göra mina skulpturer och blir glad av att skapa dem, säger Anna som tycker att känslan i varje skulptur är det viktigaste.

Artikelbild

| Unni Katz har gått på konstskola på Wiks folkhögskola och ­arbetat som konstnär sedan 1989.

– Mina skulpturer ska vara behagliga och intressanta att titta på. Har en människo- eller djur skulptur inte någon känsla trycker jag ihop den och gör något annat av leran.

Unna Katz bor i ett egenuppfört hus strax utanför Västerås. Hon har gått på konstskola på Wik och arbetat som konstnär sedan 1989 med olja, akvarell, trä, betong, järn, glas och sten (skiffer). Unna utför offentliga utsmyckningsuppdrag och större konstprojekt där sociala eller pedagogiska aspekter vävs in. Slutprodukten har ofta en funktion i det offentliga rummet. Unna håller även kurser i sin ateljé hemma i Vångsta.