Det var inte meningen att Mano skulle stanna länge när han hälsade på en bekant i Bålsta för drygt 20 år sedan. En sväng med bilen förändrade den framtid som han såg framför sig. Nu är han en av Bålstas mest kända personer efter mer än 20 år i korven och hamburgarens tjänst.

- Jag hade precis gått ut frisörsprogrammet på gymnasiet och stod med ett gesällbrev i handen. En framtid som frisör var väl tanken, men den där bilturen förändrade allt. En kompis visade mig runt i Bålsta och vi körde upp till gamla stationshuset där jag fick syn på Sibyllakiosken. Jag blev intresserad och frågade om ägaren ville sälja. Det ville de inte - inte just då i alla fall.

Då var det bara en korvkiosk hävdar Mano, inte den hamburgerrestaurang som den har utvecklats till genom åren. Men det är serviceandan, det goda bemötandet och den berömda glimten i ögat som har gjort Mickes Grill i Bålsta till den institution den är i dag.

Artikelbild

| Finbesök i restaurangen. Stefan Löfven tog med sig Mikael Damberg på en hamburgare för något år sedan.

– Något de stora kedjorna inte kan slå oss på är vår personlighet och vårt bemötande. Vi har ett motto - vi ska leverera kvalitet, service, renlighet och alltid bjuda på ett leende - varje dag. När jag inte är på plats jobbar mina anställda i samma anda. En person gör inte en hel arbetsplats - det är ett teamwork.

Som ett bevis på sin serviceanda fick Mickes Grill 2008 ta emot Guldkompassen för årets profiler i Bålsta. En del av motiveringen löd: Att alltid kunna leverera med en enorm service och glimten i ögat på ett högst personligt sätt. Det var tio år sedan, men är fortfarande lika aktuellt.

– Några kanske tror att det är ett skådespel, men de flesta av våra kunder vet att det är genuint. Spela en roll kan man kanske göra i en vecka - inte i 20 år som vi har gjort. Service finns i mitt dna, det är som att dansa. Antingen kan du det - eller så kan du det inte.

Ryktet om den goda servicen lockade dit självaste statsministern här om året, berättar Mano med glimten i ögat.

Artikelbild

| Kundkännedom. Mano vill alltid att kunderna ska känna sig välkomna och bjuder alltid på ett leende. Han kan oftast sina kunders namn, i enstaka fall vet han även vad de vill äta.

– Jag såg en stor svart limousine parkera utanför, sedan kom två livvakter och tittade så att allt såg bra ut här inne. Efter en stund kom Stefan Löfven och Mikael Damberg in och ställde sig i kön. Stefan beställde ett Supermeal och lät Mikael betala. Det är häftigt att en statsminister kan komma och äta ute bland vanliga människor.

Resan som startade 1996 fortsätter för Mano, det finns inget som än så länge har kunnat locka honom bort från Bålsta. Det är där han trivs allra bäst, när han inte är hemma med familjen i Järfälla.

– Det har varit en otrolig resa, jag tappar hakan när jag tänker hur många år som gått. Det är halva mitt liv. Men det har gått otroligt fort på grund av att jag trivts så bra med det här. Jag ska fortsätta att driva det här precis som jag alltid har gjort. Vem vet, jag kanske jobbar här ända till jag går i pension, säger Mano och skrattar.