Svävaren är så ny att den ännu inte har fått något namn. Den ska döpas under torsdagen på Visholmen, Strängnäs. Före dopet heter den kort och gott nummer 17. Donatorn är en hemlighet före dopet. Svävaren kostar runt en miljon.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening. Allt finansieras med gåvor, medlemskap och ideellt arbete.

Tills nu har stationen i Strängnäs, som är den närmaste för Enköpings farvatten, haft en svävare till låns från Sjöfartsverket.

Artikelbild

| Stor kupé. Svävaren är betydligt större än den gamla.

– Skillnaden är på prestandaplanet. Det är som natt och dag eftersom det skiljer nästan 20 år i tillverkningsår mellan svävarna, berättar Lars Tysklind, stationsansvarig i Strängnäs.

Den nya svävaren är driftsäkrare och större. Det finns plats för en ambulansbår, vilket ökar säkerheten när man transporterar nedkylda personer som har gått genom isen. Nedkylda bör transporteras vågrätt.

I den nya svävaren finns plats för ambulanspersonal och sjöräddare. Kommunikationsutrustningen är också betydligt bättre.

Navigationsutrustningen är ett annat lyft. Med hypermodern radar går det att orientera sig nattetid och i snöfall.

För två veckor sedan fick svävare nummer 17 bekänna färg för första gången. En man på Ringsö, norr om Stallarholmen, hade skadat sig i en olycka med en fyrhjuling. Han hade legat utomhus hela natten och var kraftigt nedkyld. Räddningshelikoptern kom inte fram till mannen, men Sjöräddningssällskapet kunde undsätta honom med svävaren.

Svävaren kommer att finnas på plats i Bredsand i samband med Bresserännet på söndag.

Den gamla svävaren tjänar nu mera Sjöräddningssällskapet på Vänern.