Hon ska sy ihop det nya varumärket

En blandning av färgglada bokstäver, eller en e-liknande symbol? Hur ska Enköpings varumärke se ut?

Förslag B.

Förslag B.

Foto: Enköpings kommun

UPPDATERAD2018-01-29 10:08

ENKÖPING
Caroline Westerberg, marknadsstrateg på kommunledningskontoret, säger att de två förslag som har arbetats fram, är ett resultat av en lång process.
– Idéer som kommit fram vid centrumdialoger och ortsanalyserna är en del. Representanter för besöksnäringen och näringslivet i Enköping, arbete i interna arbetsgrupper och möten med skolelever är andra viktiga delar, förklarar hon.
Den nya symbolen för Enköping är en del av arbetet med den nya varumärkesplattform som kommunstyrelsen tog beslut om i mars förra året.
Caroline Westerberg är spindeln i nätet och lägger sista handen vid den grafiska utformningen tillsammans med både interna och externa personer.
Men vi ska fortfarande identifiera oss som Sveriges närmaste stad?
– Ja, det stod tidigt klart i den här processen att det är ett väldigt starkt varumärke för Enköping som vi ska utveckla vidare.
Är omröstningen rådgivande eller beslutande?
– Den ska vara beslutande.
Vem ska fatta beslut och när?
– Planen är att kommunstyrelsen ska fatta beslut före sommaren. Det är viktigt att den nya symbolen representerar hela kommunen, både stad och landsbygd, säger Caroline Westerberg, som själv är bosatt utanför Grillby.
Men som sagt, begreppet Sveriges närmaste stad ska inte glömmas bort:
"Enköping har en av landets mest etablerade slogans. Den har funnits sedan sextiotalet och bygger på den geografiska närheten till 38 städer inom 12 mils radie. Genom att komplettera den geografiska närheten med våra kärnvärden nära, tillsammans och engagemang förstärker vi betydelsen med vår slogan. Enköping ÄR Sveriges närmaste stad".
De två alternativen:
A: "Enköping är en levande mötesplats mellan människor, upplevelser och näringsliv. Vår spännvidd avspeglas i färgerna i namnet. Bladet och muttern representerar vår historia och våra kontraster mellan stad och landsbygd".
B: "Enköping är en knutpunkt och en levande mötesplats mellan människor, upplevelser och näringsliv. Vårt E är också en symbol för avfarten till Enköping, en plats att stanna på. Förslaget finns i flera färger, där huvudfärgen är orange".
Röstningen är öppen på kommunens hemsida, 29 januari–16 februari. Det går även att rösta på till exempel biblioteket och fritidsgårdarna.
Kommunikationschefen Cecilia Toresäter säger att röstningen är öppen för alla, även de som inte bor i kommunen.
– Man röstar dessutom anonymt så vi vet inte var personen bor någonstans. Vi har inte uppmuntrat människor utanför vår kommun, utan bara använt lokala kanaler. Men om någon som inte bor i vår kommun väljer att rösta så är det bara trevligt, säger hon.

Anders Liljestrand

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!